Päivitetty 1.2.2023.
Asiakkaani saa omituisia ennusteita – mikä vaikuttaa ennusteiden laatuun?
FabricAI:ssa asiakkaan taustalla on aina tekoäly, joka ennustaa vähintään tiliä ja ALV-statusta, pohjautuen asiakkaan vanhoihin ostolaskuihin. Siihen, kuinka hyviä ennusteita asiakkaan ostolaskuille tulee, vaikuttaa kuitenkin muutama seikka:
- Asiakkaan vanhojen ostolaskujen määrä (nyt hyödynnettävässä kirjanpito-ohjelmassa)
- Lähtökohtaisesti mitä enemmän laskuja on, sitä parempi tekoälyn onnistumisen kannalta. Muutama esimerkki:
- Laskuja ei vielä ollenkaan -> ennusteet ovat todennäköisesti melko omituisia aluksi
- Laskuja 1-3 kuukauden ajalta -> ennusteet ovat todennäköisesti vähintään kohtalaisia
- Laskuja 3-12 kuukauden ajalta -> ennusteet ovat todennäköisesti hyviä
- Laskuja yli vuoden ajalta -> kaikista optimaalisin tilanne
- Huomioithan lisäksi, että vanhojen ostolaskujen kirjanpitokausien tulee olla mahdollisuuksien mukaan suljettuja! Esimerkiksi Procountorissa tekoälyn opetusaineistona käytetään ainoastaan suljettujen kausien ostolaskuja.
- Lähtökohtaisesti mitä enemmän laskuja on, sitä parempi tekoälyn onnistumisen kannalta. Muutama esimerkki:
- Asiakkaan vanhojen ostolaskujen laatu
- Mitä enemmän ostolaskuja tulee verkkolaskuina, sitä paremmin tekoäly onnistuu ennusteissaan. Myös skannatuille ja itse-lisätyille laskuille tekoäly tekee ennusteita, mutta ne eivät ole välttämättä niin hyviä kuin verkkolaskuilla.
- Asiakkaan vanhan kirjanpidon johdonmukaisuus
- Mikäli asiakkaan tiliöintikäytännöt tai tilikartta ovat muuttuneet merkittävästi, on tällöin tekoälyn opetusaineisto ristiriitaista, eivätkä tekoälyn ennusteet ole nekään optimaalisia. Mikäli asiakkaallasi on tällainen tilanne, otathan yhteyttä osoitteeseen tuki@fabricai.fi, niin pystymme räätälöimään asiakkaan opetusaineiston alkamaan vain tietystä päivästä alkaen.