Päivitetty 1.2.2023.

Asiakkaani saa omituisia ennusteita – mikä vaikuttaa ennusteiden laatuun?

FabricAI:ssa asiakkaan taustalla on aina tekoäly, joka ennustaa vähintään tiliä ja ALV-statusta, pohjautuen asiakkaan vanhoihin ostolaskuihin. Siihen, kuinka hyviä ennusteita asiakkaan ostolaskuille tulee, vaikuttaa kuitenkin muutama seikka:

  • Asiakkaan vanhojen ostolaskujen määrä (nyt hyödynnettävässä kirjanpito-ohjelmassa)
    • Lähtökohtaisesti mitä enemmän laskuja on, sitä parempi tekoälyn onnistumisen kannalta. Muutama esimerkki:
      • Laskuja ei vielä ollenkaan -> ennusteet ovat todennäköisesti melko omituisia aluksi
      • Laskuja 1-3 kuukauden ajalta -> ennusteet ovat todennäköisesti vähintään kohtalaisia
      • Laskuja 3-12 kuukauden ajalta -> ennusteet ovat todennäköisesti hyviä
      • Laskuja yli vuoden ajalta -> kaikista optimaalisin tilanne
    • Huomioithan lisäksi, että vanhojen ostolaskujen kirjanpitokausien tulee olla mahdollisuuksien mukaan suljettuja! Esimerkiksi Procountorissa tekoälyn opetusaineistona käytetään ainoastaan suljettujen kausien ostolaskuja.
  • Asiakkaan vanhojen ostolaskujen laatu
    • Mitä enemmän ostolaskuja tulee verkkolaskuina, sitä paremmin tekoäly onnistuu ennusteissaan. Myös skannatuille ja itse-lisätyille laskuille tekoäly tekee ennusteita, mutta ne eivät ole välttämättä niin hyviä kuin verkkolaskuilla.
  • Asiakkaan vanhan kirjanpidon johdonmukaisuus
    • Mikäli asiakkaan tiliöintikäytännöt tai tilikartta ovat muuttuneet merkittävästi, on tällöin tekoälyn opetusaineisto ristiriitaista, eivätkä tekoälyn ennusteet ole nekään optimaalisia. Mikäli asiakkaallasi on tällainen tilanne, otathan yhteyttä osoitteeseen tuki@fabricai.fi, niin pystymme räätälöimään asiakkaan opetusaineiston alkamaan vain tietystä päivästä alkaen.

 

 

Tarvitsetko vielä apua?

Asiantuntijamme ovat täällä sinua varten. Soita meille, lähetä meille viestiä tai varaa aika veloituksettomaan henkilökohtaiseen neuvontaan. Veloitukseton asiakastuki sisältyy FabricAI palveluun!