Usein kysytyt kysymykset2019-06-28T10:13:55+02:00

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET.

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET.

Miten palvelu huomioi seurantakohteet ja kustannuspaikat?2020-12-22T09:36:10+02:00

PROCOUNTOR 

Jos käyttöönotossa on erikseen sovittu, voi tekoäly ennustaa myös dimensioita eli seurantakohteita ja kustannuspaikkoja. Dimensiointi onnistuu myös aina manuaalisesti tiliöintiportaalissa.

Riippumatta siitä hyödynnetäänkö tekoälyä dimensiointiin vai ei, tai kenen vastuulla dimensioiden lisääminen on (asiakas, kirjanpitäjä jne.), FabricAI sopii käytännössä joka tilanteeseen.

NETVISOR & FIVALDI

Samat lainalaisuudet pätevät kuin Procountoriin. Jos lisäät dimensioita tiliöintiportaalissa, toimii se Procountorin logiikalla, eli jos haluat jakaa yhden rivin esim. kahdelle eri kustannuspaikalle, lisäät ne yhdelle riville prosenttijaolla.

 

Miten lisään seurantakohteen tai kustannuspaikan?2020-12-22T09:37:36+02:00

PROCOUNTOR, NETVISOR & FIVALDI

Voit lisätä dimensioita seuraavasti:

Rivikohtaisesti

  1. Klikkaa rivin oikeassa reunassa olevaa sinistä painiketta, rivikohtainen muokkausvalikko aukeaa
  2. Näkymään avautuu kirjanpito-ohjelmasta saatavilla olevat dimensiot
  3. Valitse halutut aladimensiot
  4. Jos lisäät useampia aladimensioita, huomioi että prosenteista täytyy tulla yhteensä 100%

Laskukohtaisesti

  1. Klikkaa laskukortin vasemmasta reunasta ”Valitse kaikki”, jolloin ”Tee valituille” -valikko aukeaa sivun alareunaan
  2. Klikkaa ”Tee valituille” -valikosta sinistä painiketta
  3. Toimi muuten samoin kuin rivikohtaisesti

 

 

Mitä kirjanpito-ohjelmassa lisätyille seurantakohteille ja kustannuspaikoille tapahtuu, kun palautan tiliöinnit?2020-12-22T09:40:04+02:00

PROCOUNTOR, NETVISOR & FIVALDI

Laskut nousevat FabricAI:hin ”Hyväksytty”-tilassa niillä tiliöinti- ja dimensiointitiedoilla, kun kirjanpito-ohjelmassa on tällöin ollut. Jos et tee muutoksia dimensioihin FabricAI:ssa, säilyvät ne ennallaan kirjanpito-ohjelmassa. Jos taas teet muutoksia, ne päivittyvät kirjanpito-ohjelmaan.

 

Miten laskut siirtyvät tiliöintiportaaliin?2020-12-22T09:41:43+02:00

PROCOUNTOR, NETVISOR & FIVALDI

Ellei toisin ole käyttöönotossa määritetty, kaikki ”Hyväksytty” -tilan saaneet ostolaskut siirretään automaattisesti ja jatkuvasti n. 15 minuutin välein kirjanpito-ohjelmasta tiliöintiportaaliin.

Mitä jos laskuja on jonossa yli 50?2020-12-22T09:43:18+02:00

PROCOUNTOR, NETVISOR & FIVALDI

Tiliöintinäkymän oikealta yläkulmasta voit valita kuinka monta laskua per sivu näytetään.

Voit nähdä kerralla maksimissaan 50 laskua. Jos laskuja on jonossa yli 50, tällöin valitset oikeassa reunassa näkyvistä suodattimista, mitä laskuja haluat näkyvän. Loput laskut näytetään seuraavilla sivuilla.

Missä tilassa lasku voi olla tiliöintiportaalissa?2020-12-22T09:28:50+02:00

PROCOUNTOR, NETVISOR & FIVALDI

Laskun tilalle on tiliöintiportaalissa 3 vaihtoehtoa:

  1. Odottaa tiliöintiä – vain tässä tilassa olevat laskut voidaan tiliöidä
  2. Virhe – näitä laskuja yritettiin tiliöidä, mutta ne eivät jostain syystä palautuneet kirjanpito-ohjelmaan
  3. Tiliöity – nämä laskut palautettiin onnistuneesti tiliöitynä kirjanpito-ohjelmaan – kyseiset laskut poistuvat tiliöintiportaalista 2 viikon päästä tiliöinnistä

Jos haluat tiliöidä laskun, joka on ”Virhe” -tilassa, sinun tulee palauttaa lasku takaisin ”Odottaa tiliöintiä” -tilaan.

Voinko jakaa tai tehdä uusia rivejä?2020-12-22T09:46:21+02:00

PROCOUNTOR, NETVISOR & FIVALDI

Kyllä voit. Jakamisen voit tehdä muuttamalla rivien summia klikkaamalla niitä.

Uusia rivejä voit lisätä klikkaamalla ”Lisää uusi rivi” -painiketta laskun alalaidasta.

HUOM! Jotta tekoälystä saadaan kaikki hyöty irti, emme suosittele laskun rivirakennetta muutettavan siitä mitä se on laskun saapuessa.

Voiko tiliöintitiedot jäädä palautumatta kirjanpito-ohjelmaan?2020-12-22T09:47:30+02:00

PROCOUNTOR, NETVISOR & FIVALDI

Tietyissä tilanteissa kyllä. Esim:

  • jos lasku on ehditty hylkäämään kirjanpito-ohjelmassa
  • jos laskun päivämäärä on jo suljetulla kaudella
  • jne.

Tällaisissa tapauksissa lasku löytyy tiliöintiportaalista tilasta ”Virhe”.

Voiko toimittajan nimeä vaihtaa?2020-12-22T09:48:16+02:00

PROCOUNTOR

Kyllä. Voit vaihtaa toimittajan nimeä klikkaamalla toimittajan nimeä.

NETVISOR & FIVALDI

Ei valitettavasti ainakaan toistaiseksi.

Missä tilassa lasku haetaan tiliöintiportaaliin?2020-12-22T09:51:17+02:00

PROCOUNTOR, NETVISOR & FIVALDI

Ellei toisin ole käyttöönotossa määritetty, laskut haetaan kun ne ovat ”Hyväksytty” -tilassa.

Kuinka voin lisätä palveluun uuden käyttäjän?2020-12-22T09:51:39+02:00

PROCOUNTOR, NETVISOR & FIVALDI

Voit lisätä uuden käyttäjän palveluun lähettämällä sähköpostia osoitteeseen tuki@fabricai.fi.

Yhdistääkö palvelu laskurivit tai kirjanpidon rivit ALV-kannan perusteella yhdeksi riviksi palauttaessaan tiliöinnit?2020-12-22T09:53:59+02:00

PROCOUNTOR, NETVISOR & FIVALDI

Kyseinen niputtaminen ei valitettavasti ole palvelussa mahdollista, emmekä suosittele sitä tehtäväksi kirjanpito-ohjelmassakaan. Syy tähän on se, että tekoälylle syötettävä data ”tyhmenee”, kun laskurivejä yhdistellään. Lopputuloksena tekoäly ei opi tiliöimään tarkasti jokaista laskuriviä.

Jos laskua muokataan kirjanpito-ohjelmassa, vaikuttaako se jotenkin tiliöintiportaaliin?2020-12-22T09:55:21+02:00

PROCOUNTOR, NETVISOR & FIVALDI

Lasku nousee tiliöintiportaaliin ”Hyväksytty” -tilassa niillä tiedoilla, kun se on ollut kirjanpito-ohjelmassa hyväksynnän hetkellä. Tämän lisäksi tiliöintiportaaliin päivitetään noin 15 minuutin välein laskuille kirjanpito-ohjelmassa tehtäviä muutoksia.

Vaikka olisit kertaalleen palauttanut laskut jo takaisin kirjanpito-ohjelmaan, samaa laskua ei haeta tiliöintiportaaliin uudestaan, vaikka lasku olennaisesti vielä sen jälkeenkin muuttuisi.

Mistä tiedän kirjanpito-ohjelmassa mitkä ostolaskut on jo tiliöity tiliöintiportaalissa ja mitkä ei?2020-12-22T09:56:28+02:00

Käyttöönoton yhteydessä määrität kaikki asiakasyritykset, joiden ostolaskut tullaan tiliöimään tiliöintiportaalissa. Käyttöönoton jälkeen kaikki valittujen yritysten ostolaskut tulevat tiliöitäväksi tiliöintiportaaliin, ellei toisin ole määritetty. 

PROCOUNTOR

Tiliöintiportaalissa tiliöidyllä kirjanpidon tositteella näkyy Procountorissa vasemmassa alalaidassa, että luomanne rajapintakäyttäjä on muokannut tositetta.

NETVISOR 

Netvisorissa ostolaskun oikean reunan kommenttiosiossa lukee päivitys ”tiliöinti tehty FabricAI-portaalissa henkilön Esa Esimerkki toimesta”.

FIVALDI

Kun tiliöit tiliöintiportaalista laskuja Fivaldiin, ne siirtyvät suoraan reskontraan.

Milloin uudet laskut päivittyvät tiliöintiportaaliin?2020-12-22T09:57:51+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

Portaaliin haetaan noin 15 minuutin välein uusia laskuja kirjanpito-ohjelmasta. Oletuksena laskut nousevat ”Hyväksytty” -tilassa.

FIVALDI

Toistaiseksi Fivaldiin haetaan laskuja pienellä viiveellä. Lasku löytyy tiliöintiportaalista viimeistään 75min kuluessa laskun hyväksymisestä.

Kuinka nopeasti tiliöidyt laskut näkyvät takaisin kirjanpito-ohjelmassa?2020-12-22T09:58:17+02:00

PROCOUNTOR, NETVISOR & FIVALDI

Tiliöidyt laskut näkyvät kirjanpito-ohjelmassa noin minuutin kuluttua, sen jälkeen kun olet klikannut “Tiliöi näkyvät laskut”.

Voiko palvelussa yhdistellä rivejä ALV-kannoittain?2020-12-22T09:59:10+02:00

PROCOUNTOR, NETVISOR & FIVALDI

Valitettavasti ei, emmekä suosittele näin toimittavaksi myöskään kirjanpito-ohjelmassa. Rivien yhdisteleminen ”tyhmentää” tekoälylle syötettävää dataa, minkä lopputuloksena tekoäly ei opi tiliöimään niin tarkasti rivikohtaisesti, mitä ilman yhdistelemistä voisi.

Miten oletustiliöinnit vaikuttavat palveluun?2020-12-22T10:00:42+02:00

PROCOUNTOR

Oletuksena tekoäly ajaa kaikkien oletustiliöintien yli. On kuitenkin mahdollista ennustaa tekoälyllä vain selvittelytiliä (usein 8450) eli vain niitä laskuja, joille ei ole oletustiliöintiä tehtynä. Kysy lisätietoja: tuki@fabricai.fi.

NETVISOR & FIVALDI

Jos tekoäly löytää oletustiliöinnin tai muun automaation Netvisorista, vaaditaan tekoälyn tiliöintivarmuudeksi yli 80%, että oletuksen yli ajetaan.

Voinko tiliöidä useamman yrityksen laskuja?2020-12-22T10:01:07+02:00

PROCOUNTOR, NETVISOR & FIVALDI

Voit liittää palveluun niin monta yritystä kuin haluat. Voit kuitenkin tiliöidä vain yhtä yritystä kerrallaan. Käsiteltävän yrityksen pääset valitsemaan oikealta “Valitse yritys” -kohdasta.

Mistä pääsen muokkaamaan laskun tietoja?2020-08-13T11:32:47+02:00

PROCOUNTOR

Procountorissa muokkaat aina tositteen tietoja, et varsinaisen ostolaskun. Voit muokata seuraavia tositteen tietoja vain klikkaamalla kyseistä kenttää:

  • Toimittajan nimi
  • Tositepvm
  • Palvelujaksopvmt
  • Tili
  • Bruttosumma
  • ALV%
  • ALV-vähennys%
  • ALV-status

NETVISOR

Netvisorissa muokkaat aina itse ostolaskun tietoja, jotka taas kopioituvat kirjanpidon tositteelle. Voit muokata seuraavia laskun tietoja vain klikkaamalla kyseistä kenttää:

  • Tili
  • Bruttosumma
  • ALV%
  • ALV-vähennys%
  • ALV-status
Kuinka monta ostolaskua voin tiliöidä kerralla?2020-12-22T10:01:38+02:00

PROCOUNTOR, NETVISOR & FIVALDI

Listalla näytetään maksimissaan 50 ostolaskua, ja maksimissaan niin monta laskua voit tiliöidä kerrallaan. Kun olet tiliöinyt näkyvät laskut, näkymään haetaan 50 uutta ostolaskua.

Mitkä 50 laskua näytetään, riippuu oikealla valitsemistasi suodattimista.

Miten voin muokata tekoälyn tekemää tiliöintiä?2020-08-13T11:36:07+02:00

Voit muokata tekoälyn tekemää tiliöintiä rivikohtaisesti klikkaamalla suoraan kenttää, jota haluat muokata.

Jos haluat muokata esim. kaikki laskun rivit kerralla samalle tilille, se onnistuu klikkaamalla laskukortin vasemmalta ”Valitse kaikki”, jolloin ”Tee valituille” -valikko aukeaa sivun alareunaan. Täältä voit myös vaihtaa koko laskun ALV-prosentin, ALV-statuksen ja ALV-vähennysoikeuden.

Jos haluat muokata useampaa kuin yhtä riviä, mutta et kaikkia laskun rivejä, voit valita kyseiset rivit valituksi rivin vasemmalta, jolloin ”Tee valituille” -valikko aukeaa sivun alareunaan.

Go to Top