Usein kysytyt kysymykset2019-06-28T10:13:55+02:00

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET.

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET.

Miten palvelu huomioi seurantakohteet ja kustannuspaikat?2020-02-14T14:16:09+02:00

PROCOUNTOR 

Dimensiointiin eli kustannuspaikkojen ja seurantakohteiden lisäämiseen on FabricAI:ssa kolme vaihtoehtoa:

  1. Tekoäly ennustaa dimensioita, samaan tapaan kuin tiliöintejäkin. Niiden dimensioiden, joita tekoäly ennustaa, osalta ei voida hyödyntää kirjanpito-ohjelman oletusdimensioita. Ota yhteys tukeemme tuki@fabricai.fi jos haluat tämän ominaisuuden päälle.
  2. Käyttäjä lisää manuaalisesti dimensiot palvelussa, jotta koko ostolaskuprosessi voidaan hoitaa samalla kertaa. Kirjanpito-ohjelman oletusdimensioita voidaan hyödyntää ja ne tuodaan näkyviin FabricAI:hin. Ota yhteys tukeemme tuki@fabricai.fi jos haluat tämän ominaisuuden päälle.
  3. Ei oteta dimensioihin mitään kantaa FabricAI:ssa. Niitä ei joko lisätä ollenkaan tai asiakas vastaa itse niiden lisäämisestä. Prosessi säilyy tällöin ennallaan, sillä dimensiointi kirjanpito-ohjelmassa toimii normaalisti.

NETVISOR

Samat lainalaisuudet pätevät kuin Procountoriin. Jos lisäät dimensioita tiliöintiportaalissa, toimii se Procountorin logiikalla, eli jos haluat jakaa yhden rivin esim. kahdelle eri kustannuspaikalle, lisäät ne yhdelle riville.

 

Miten lisään seurantakohteen tai kustannuspaikan?2020-02-14T14:12:52+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

Kun dimensiointi on kytketty asiakasyritykselle päälle, voit lisätä dimensioita seuraavasti:

Rivikohtaisesti

  1. Klikkaa rivin oikeassa reunassa olevaa kynäikonia, rivikohtainen muokkausvalikko aukeaa
  2. Klikkaa ”Lisää uusi dimensio” oikealta, valitse päädimensio
  3. Lisää myös aladimensio
  4. Jos lisäät useampia aladimensioita, huomioi että prosenteista täytyy tulla yhteensä 100%

Laskukohtaisesti

  1. Klikkaa laskun alalaidasta painiketta ”Tiliöi kaikki laskurivit kerralla”
  2. Toimi muuten samoin kuten rivikohtaisesti

 

 

Mitä kirjanpito-ohjelmassa lisätyille seurantakohteille ja kustannuspaikoille tapahtuu, kun palautan tiliöinnit?2020-02-14T14:13:45+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

  1. Jos dimensiointi on laitettu tiliöintiportaaliin päälle, FabricAI:n dimensiotieto (myös silloin kun laskulla ei ole dimensiota ollenkaan) yliajaa kirjanpito-ohjelman dimensiot
  2. Jos dimensiointi ei ole päällä tiliöintiportaalissa, kirjanpito-ohjelmassa jo lisätyt dimensiot säilyvät ennallaan, vaikka tiliöintiportaalista palautettaisiin päivittynyt tiliöintitieto

 

Miten laskut siirtyvät tiliöintiportaaliin?2020-02-14T14:16:53+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

Ellei toisin ole käyttöönotossa määritetty, kaikki uudet ostolaskut siirretään automaattisesti ja jatkuvasti n. 15 minuutin välein kirjanpito-ohjelmasta tiliöintiportaaliin.

Mitä jos laskuja on jonossa yli 50?2020-02-14T14:17:20+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

Tiliöintinäkymän oikealta yläkulmasta voit valita kuinka monta laskua per sivu näytetään.

Voit nähdä kerralla maksimissaan 50 laskua. Jos laskuja on jonossa yli 50, tällöin valitset vasemmalla näkyvistä suodattimista, mitä laskuja haluat näkyvän. Loput laskut näytetään seuraavilla sivuilla.

Missä tilassa lasku voi olla tiliöintiportaalissa?2020-02-14T14:17:48+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

Laskun tilalle on tiliöintiportaalissa 5 vaihtoehtoa:

  1. Odottaa tiliöintiä – vain tässä tilassa olevat laskut voidaan tiliöidä
  2. Virhe – näitä laskuja yritettiin tiliöidä, mutta ne eivät jostain syystä palautuneet kirjanpito-ohjelmaan
  3. Ohitettu – nämä laskut ohitettiin, ja poistuvat palvelusta ko. laskun ALV-päivään mennessä
  4. Tiliöity – nämä laskut palautettiin onnistuneesti tiliöitynä kirjanpito-ohjelmaan
  5. Suljettu kausi – nämä laskut ovat kirjanpito-ohjelmassa jo suljetulla tilikaudella. näitä laskuja ei ole yritetty tiliöidä, eikä voida tiliöidä ennen kuin kausi avataan kirjanpito-ohjelmasta

Jos haluat tiliöidä laskun, joka on ”Virhe” tai ”Ohitettu” -tilassa, sinun tulee palauttaa lasku näyttö-ikonista takaisin ”Odottaa tiliöintiä” -tilaan.

Voinko jakaa tai tehdä uusia rivejä?2020-02-14T15:21:00+02:00

PROCOUNTOR

Kyllä voit. Jakamisen voit tehdä muuttamalla rivien summia kynä-ikonista.

Uusia rivejä voit lisätä klikkaamalla kynä-ikonin jälkeen ”Lisää uusi rivi laskulle” -painiketta.

HUOM! Tiliöintiportaalissa voit muokata vain kirjanpidon tositteen tietoja, et varsinaisen ostolaskun tietoja.

NETVISOR

Muuten sama kuin Procountorissa, mutta jos lasku on ehditty hyväksyä Netvisorissa, et voi poistaa rivejä. Tällöin tiliöinti ei mene läpi Netvisoriin.

HUOM! Tiliöintiportaalissa muokkaat Netvisorissa itse laskun tietoja, josta tiedot päivittyvät kirjanpidon tositteelle.

Haittaako, jos laskun tila muuttuu kirjanpito-ohjelmassa?2020-02-14T16:03:32+02:00

PROCOUNTOR

Ei haittaa. Procountorissa laskun tila saa rauhassa edetä vaikka maksetuksi asti, ja silti tiliöintitiedot päivittyvät tiliöintiportaalista.

NETVISOR

Ei varsinaisesti. Samat rajoitukset toimivat kuin käyttöliittymässä: eli jos lasku on ehditty hyväksyä, ei rivejä voi enää poistaa.

Voiko tiliöintitiedot jäädä palautumatta kirjanpito-ohjelmaan?2020-02-14T15:23:31+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

Tietyissä tilanteissa kyllä:

  • jos lasku on ehditty hylkäämään kirjanpito-ohjelmassa
  • joskus myös lasku ei ole ehtinyt vielä siirtymään tiliöintiportaalissa ”Suljettu kausi” -tilaan, mutta laskun tositepäivämäärä on suljetulla kaudella
Mitä tarkoittaa laskun ohittaminen?2020-02-14T15:22:09+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

Voit ohittaa laskun klikkaamalla näyttö-ikonia laskun oikealta puolelta. Tällöin lasku siirtyy ”Odottaa tiliöintiä” -tilasta ”Ohitettu” -tilaan. ”Ohitettu” -jonossa olevat laskut eivät palaudu takaisin kirjanpito-ohjelmaan, ja poistuvat tiliöintiportaalista laskun ALV-päivän jälkeen.

Tiliöidäksesi tällaisen laskun, pitää lasku tuoda takaisin ”Ohitettu” -tilasta ”Odottaa tiliöintiä” -tilaan. Se onnistuu samasta paikasta kuin laskun ohittaminenkin.

Voiko toimittajan nimeä vaihtaa?2020-02-14T15:21:47+02:00

PROCOUNTOR

Kyllä. Voit vaihtaa toimittajan nimeä klikkaamalla toimittajan nimeä.

NETVISOR

Ei valitettavasti.

Missä tilassa lasku haetaan tiliöintiportaaliin?2020-02-14T15:25:05+02:00

PROCOUNTOR

Procountorista laskut haetaan seuraavasti:

  • jos lasku tulee suoraan Procountoriin: ”VASTAANOTETTU” -tilassa
  • jos lasku luodaan Procountorissa: kun se ei ole enää ”KESKEN” -tilassa (yleensä tällöin ”ASIATARKASTETTU”)

NETVISOR

Lasku haetaan heti, kun se saapuu. Usein tällöin ”Hyväksynnän tila” on ”Uusi lasku”.

Kuinka voin lisätä palveluun uuden käyttäjän?2020-02-14T15:25:43+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

Voit lisätä uuden käyttäjän palveluun joko:

A) Lähettämällä sähköpostia osoitteeseen tuki@fabricai.fi

B) Soittamalla numeroon +358 40 964 1650

Voinko lisätä tiliöintiportaalissa laskulle seurantakohteita ja kustannuspaikkoja?2020-02-14T15:26:23+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

Kyllä voit. Tämä ominaisuus täytyy vain kytkeä ensin päälle FabricAI:n toimesta. Jos haluat tämän dimensiointimahdollisuuden päälle asiakkaallesi, ota yhteyttä tukeemme (tuki@fabricai.fi / +358409641650).

Yhdistääkö palvelu laskurivit tai kirjanpidon rivit ALV-kannan perusteella yhdeksi riviksi palauttaessaan tiliöinnit?2020-02-14T15:27:53+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

Kyseinen niputtaminen ei valitettavasti ole palvelussa mahdollista, emmekä suosittele sitä tehtäväksi kirjanpito-ohjelmassakaan. Syy tähän on se, että tekoälylle syötettävä data ”tyhmenee”, kun laskurivejä yhdistellään. Lopputuloksena tekoäly ei opi tiliöimään tarkasti jokaista laskuriviä.

Jos laskua muokataan kirjanpito-ohjelmassa, vaikuttaako se jotenkin tiliöintiportaaliin?2020-02-14T15:29:03+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

Tiliöintiportaaliin päivitetään noin 15 minuutin välein laskuille kirjanpito-ohjelmassa tehtäviä muutoksia. Tällaisia ovat muun muassa dimensiot (jos dimensointi manuaalisesti on päällä), laskun muistiinpanot (Procountor), laskun lisätieto ja kommentit (Netvisor) tai summat. Huomioitavaa on kuitenkin, että tiliöinti (tilit + ALV-statukset) eivät ikinä päivity kirjanpito-ohjelmasta FabricAI:hin, sillä tekoäly ennustaa niitä.

Vaikka olisit kertaalleen palauttanut laskut jo takaisin kirjanpito-ohjelmaan, samaa laskua ei haeta tiliöintiportaaliin uudestaan, vaikka lasku olennaisesti vielä sen jälkeenkin muuttuisi.

Mistä tiedän kirjanpito-ohjelmassa mitkä ostolaskut on jo tiliöity tiliöintiportaalissa ja mitkä ei?2020-02-14T15:36:01+02:00

Käyttöönoton yhteydessä määrität kaikki asiakasyritykset, joiden ostolaskut tullaan tiliöimään tiliöintiportaalissa. Käyttöönoton jälkeen kaikki valittujen yritysten ostolaskut tulevat tiliöitäväksi tiliöintiportaaliin, ellei toisin ole määritetty. 

PROCOUNTOR

Tiliöintiportaalissa tiliöidyllä kirjanpidon tositteella näkyy Procountorissa vasemmassa alalaidassa, että aiemmin luomasi API-käyttäjä on muokannut tositetta.

NETVISOR 

Netvisorissa ostolaskun oikean reunan kommenttiosiossa lukee päivitys ”tiliöinti tehty FabricAI-portaalissa henkilön Esa Esimerkki toimesta”.

Milloin uudet laskut päivittyvät tiliöintiportaaliin?2020-02-14T15:36:21+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

Portaaliin haetaan noin 15 minuutin välein uusia laskuja kirjanpito-ohjelmasta.

Kuinka nopeasti tiliöidyt laskut näkyvät takaisin kirjanpito-ohjelmassa?2020-02-14T15:36:37+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

Tiliöidyt laskut näkyvät kirjanpito-ohjelmassa noin minuutin kuluttua, sen jälkeen kun olet klikannut “Tiliöi näkyvät laskut”.

Voiko palvelussa yhdistellä rivejä ALV-kannoittain?2020-02-14T15:36:57+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

Valitettavasti ei, emmekä suosittele näin toimittavaksi myöskään kirjanpito-ohjelmassa. Rivien yhdisteleminen ”tyhmentää” tekoälylle syötettävää dataa, minkä lopputuloksena tekoäly ei opi tiliöimään niin tarkasti rivikohtaisesti, mitä ilman yhdistelemistä voisi.

Miten oletustiliöinnit vaikuttavat palveluun?2020-02-14T15:38:31+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

Jos asiakkaalle on määritetty oletustiliöintejä, tiliöintiportaalissa voimaan jäänyt tieto ajaa näiden yli. Tekoälyn tekemien tiliöintien etu oletustiliöinteihin nähden on, että ne eivät vaadi jatkuvaa päivittämistä ja tekoäly pystyy tiliöimään rivikohtaisesti.

Voinko tiliöidä useamman yrityksen laskuja?2020-02-14T15:38:52+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

Voit liittää palveluun niin monta yritystä kuin haluat. Voit kuitenkin tiliöidä vain yhtä yritystä kerrallaan. Käsiteltävän yrityksen pääset valitsemaan yläoikealta “Valitse yritys” -kohdasta.

Mistä pääsen muokkaamaan laskun tietoja?2020-02-14T15:40:57+02:00

PROCOUNTOR

Procountorissa muokkaat aina tositteen tietoja, et varsinaisen ostolaskun. Voit muokata seuraavia tositteen tietoja vain klikkaamalla kyseistä kenttää:

  • Toimittajan nimi
  • Tositepvm
  • Palvelujaksopvmt
  • Tili
  • Bruttosumma
  • ALV%
  • ALV-vähennys%
  • ALV-status

NETVISOR

Netvisorissa muokkaat aina itse ostolaskun tietoja, jotka taas kopioituvat kirjanpidon tositteelle. Voit muokata seuraavia tositteen tietoja vain klikkaamalla kyseistä kenttää:

  • Tili
  • Bruttosumma
  • ALV%
  • ALV-vähennys%
  • ALV-status
Kuinka monta ostolaskua voin tiliöidä kerralla?2020-02-14T16:00:00+02:00

PROCOUNTOR & NETVISOR

Listalla näytetään maksimissaan 50 ostolaskua, ja maksimissaan niin monta laskua voit tiliöidä kerrallaan. Kun olet tiliöinyt näkyvät laskut, näkymään haetaan 50 uutta ostolaskua.

Mitkä 50 laskua näytetään, riippuu vasemmalla valitsemistasi suodattimista.

Miten voin muokata tekoälyn tekemää tiliöintiä?2019-12-18T11:41:47+02:00

Voit muokata tekoälyn tekemää tiliöintiä rivikohtaisesti klikkaamalla suoraan kenttää, jota haluat muokata. Voit myös viedä kursorin haluamasi rivin päälle, ja painaa ”kynä-ikonia”, josta voit tehdä muutokset kootusti yhdelle riville.

Jos haluat muokata kaikki laskun rivit kerralla samalle tilille, se onnistuu painamalla ”Tiliöi kaikki laskurivit kerralla” -painiketta laskun alareunassa. Täältä voit myös vaihtaa koko laskun ALV-prosentin (alkuvuodesta 2020-alkaen), ALV-statuksen ja ALV-vähennysoikeuden.