Usein kysytyt kysymykset2019-06-28T10:13:55+02:00

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET.

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET.

Mitä jos kirjanpito-ohjelmassa on asetettu oletusdimensioita?2019-09-18T08:26:52+02:00
  1. Jos dimensiointi on päällä tiliöintiportaalissa asiakasyritykselläsi, oletusdimensiot tuodaan kirjanpito-ohjelmasta laskulle näkyviin myös tiliöintiportaaliin
  2. Jos dimensiointi ei ole päällä tiliöintiportaalissa asiakasyritykselläsi, et nää tiliöintiportaalissa oletusdimensioita, mutta ne säilyvät ennallaan kirjanpito-ohjelmassa, kun palautat tiliöinnit takaisin
Miten dimension lisääminen tapahtuu?2019-09-18T10:51:03+02:00

Kun dimensiointi on kytketty asiakasyritykselle päälle, voit lisätä dimensioita seuraavasti:

  1. Klikkaa salkkua
  2. Nyt pohjimmaisena laskulla pitäisi näkyä teksti ”Lisää dimensiointi koko laskulle”
  3. Klikkaamalla edellä mainitun tekstin alla olevasta tyhjästä kentästä, voit lisätä dimensiot
  4. Dimension arvo voi olla joko summa tai prosentti

HUOM! FabricAI:ssa voit toistaiseksi lisätä dimensioita vain niin, että ne koskevat koko laskua, eikä vain tiettyä riviä.

Mitä kirjanpito-ohjelmassa lisätyille dimensioille tapahtuu, kun palautan tiliöinnit?2019-09-18T08:18:27+02:00

Kirjanpito-ohjelmassa jo lisätyt dimensiot säilyvät ennallaan, vaikka tiliöintiportaalista palautettaisiin vain päivittynyt tiliöintitieto.

Miten laskut siirtyvät tiliöintiportaaliin?2019-08-19T12:21:07+02:00

Ellei toisin ole käyttöönotossa määritetty, kaikki uudet ostolaskut siirretään automaattisesti ja jatkuvasti n. 5 minuutin välein kirjanpito-ohjelmasta tiliöintiportaaliin.

Mitä jos laskuja on jonossa yli 50?2019-08-19T11:51:46+02:00

Voit nähdä kerralla maksimissaan 50 laskua. Jos laskuja on jonossa yli 50, tällöin valitset vasemmalla näkyvistä suodattimista, mitä laskuja haluat näkyvän.

Missä tilassa lasku voi olla tiliöintiportaalissa?2019-08-19T11:52:22+02:00

Laskun tilalle on tiliöintiportaalissa 5 vaihtoehtoa:

  1. Odottaa tiliöintiä – vain tässä tilassa olevat laskut voidaan tiliöidä
  2. Virhe – näitä laskuja yritettiin tiliöidä, mutta ne eivät jostain syystä palautuneet kirjanpito-ohjelmaan
  3. Ohitettu – nämä laskut ohitettiin, ja poistuvat palvelusta ko. laskun ALV-päivään mennessä
  4. Tiliöity – nämä laskut palautettiin onnistuneesti tiliöitynä kirjanpito-ohjelmaan
  5. Suljettu kausi – nämä laskut ovat kirjanpito-ohjelmassa jo suljetulla tilikaudella. näitä laskuja ei ole yritetty tiliöidä, eikä voida tiliöidä ennen kuin kausi avataan kirjanpito-ohjelmasta

Jos haluat tiliöidä laskun, joka on ”Virhe” tai ”Ohitettu” -tilassa, sinun tulee palauttaa lasku näyttö-ikonista takaisin ”Odottaa tiliöintiä” -tilaan.

Voinko jakaa tai tehdä uusia rivejä?2019-08-19T12:15:29+02:00

Kyllä voit. Jakamisen voit tehdä muuttamalla rivien summia kynä-ikonista.

Uusia rivejä voit lisätä klikkaamalla kynä-ikonin jälkeen ”Lisää uusi rivi laskulle” -painiketta.

HUOM! Tiliöintiportaalissa voit muokata vain kirjanpidon tositteen tietoja, et varsinaisen ostolaskun tietoja.

Haittaako, jos laskun tila muuttuu kirjanpito-ohjelmassa?2019-06-28T13:45:02+02:00

Ei haittaa. Procountorissa laskun tila saa rauhassa edetä vaikka maksetuksi asti, ja silti tiliöintitiedot päivittyvät tiliöintiportaalista.

Voiko tiliöintitiedot jäädä palautumatta kirjanpito-ohjelmaan?2019-07-08T08:41:34+02:00

Tietyissä tilanteissa kyllä:

  • jos laskulla on kielletty ALV ja ALV-status -yhdistelmä
  • jos lasku on ehditty hylkäämään kirjanpito-ohjelmassa

Tällöin laskut näkyvät tiliöintiportaalissa ”Virhe” -tilassa.

Mitä tarkoittaa laskun ohittaminen?2019-08-19T11:53:02+02:00

Voit ohittaa laskun klikkaamalla näyttö-ikonia laskun oikealta puolelta. Tällöin lasku siirtyy ”Odottaa tiliöintiä” -tilasta ”Ohitettu” -tilaan. ”Ohitettu” -jonossa olevat laskut eivät palaudu takaisin kirjanpito-ohjelmaan, ja poistuvat tiliöintiportaalista laskun ALV-päivän jälkeen.

Jos haluat tuoda laskun takaisin ”Ohitettu” -tilasta ”Odottaa tiliöintiä” -tilaan, voit klikata näyttö-ikonia kyseessä olevan laskun kohdalla uudestaan. Tällöin ikonin sisällä on plus-merkki.

Mitä jos laskuja on jonossa yli 150?2019-08-19T11:54:25+02:00

Jos yrityksellä on yli 150 laskua jonossa, suodattimet toimivat vain ensimmäisenä haettuihin 150 laskuun.

Voiko toimittajan nimeä vaihtaa?2019-08-19T12:12:34+02:00

Kyllä. Voit vaihtaa toimittajan nimeä klikkaamalla toimittajan nimeä.

Missä tilassa lasku haetaan tiliöintiportaaliin?2019-08-19T11:38:23+02:00

Procountorista laskut haetaan seuraavasti:

  • jos lasku tulee suoraan Procountoriin: ”VASTAANOTETTU” -tilassa
  • jos lasku luodaan Procountorissa: kun se ei ole enää ”KESKEN” -tilassa (yleensä tällöin ”ASIATARKASTETTU”)
Kuinka voin lisätä palveluun uuden käyttäjän?2019-06-28T11:32:45+02:00

Voit lisätä uuden käyttäjän palveluun joko:

  1. Lähettämällä sähköpostia osoitteeseen kaarle@fabricai.fi
  2. Soittamalla numeroon +358 40 964 1650
Voinko lisätä tiliöintiportaalissa laskulle dimensioita?2019-09-18T10:52:31+02:00

Kyllä voit. Tämä ominaisuus täytyy vain kytkeä ensin päälle FabricAI:n toimesta. Jos haluat tämän dimensiointimahdollisuuden päälle asiakkaallesi, ota yhteyttä Kaarleen (kaarle@fabricai.fi / +358409641650).

Yhdistääkö palvelu laskurivit tai kirjanpidon rivit ALV-kannan perusteella yhdeksi riviksi palauttaessaan tiliöinnit?2019-08-19T12:25:52+02:00

Kyseinen niputtaminen ei valitettavasti ole palvelussa mahdollista, emmekä suosittele sitä tehtäväksi kirjanpito-ohjelmassakaan. Syy tähän on se, että tekoälylle syötettävä data ”tyhmenee”, kun laskurivejä yhdistellään. Lopputuloksena tekoäly ei opi tiliöimään tarkasti jokaista laskuriviä.

Jos laskua muokataan kirjanpito-ohjelmassa, vaikuttaako se jotenkin tiliöintiportaaliin?2019-08-19T11:39:50+02:00

Ei vaikuta. Vaikka olisit kertaalleen palauttanut laskut jo takaisin kirjanpito-ohjelmaan, samaa laskua ei haeta tiliöintiportaaliin uudestaan, vaikka laskua muokattaisiinkin.

Mitä tarkoittaa, jos laskun kuva on tyhjä?2019-08-19T11:55:20+02:00

Pääset tarkastelemaan laskun kuvaa painamalla laskun oikealta puolelta löytyvää PDF-ikonia. 

Jos PDF-ikonin takaa ei löydy kuvaa, tarkoittaa se sitä, että laskussa ei ole kuvamuotoista liitettä (lasku esim. XML-muodossa). Tässä tapauksessa tiliöintiportaalissa näytetään kaikki tieto, joka laskulla on.

Mistä tiedän kirjanpito-ohjelmassa mitkä ostolaskut on jo tiliöity tiliöintiportaalissa ja mitkä ei?2019-08-19T11:46:51+02:00

Käyttöönoton yhteydessä määrität kaikki asiakasyritykset, joiden ostolaskut tullaan tiliöimään tiliöintiportaalissa. Käyttöönoton jälkeen kaikki valittujen yritysten ostolaskut tulevat tiliöitäväksi tiliöintiportaaliin.

Tiliöintiportaalissa tiliöidyllä kirjanpidon tositteella näkyy vasemmassa alalaidassa, että aiemmin luomasi API-käyttäjä on muokannut tositetta.

Milloin uudet laskut päivittyvät tiliöintiportaaliin?2019-06-27T06:57:50+02:00

Portaaliin haetaan viiden minuutin välein uusia laskuja kirjanpito-ohjelmasta.

Kuinka nopeasti tiliöidyt laskut näkyvät takaisin kirjanpito-ohjelmassa?2019-06-27T06:57:33+02:00

Tiliöidyt laskut näkyvät kirjanpito-ohjelmassa noin minuutin kuluttua, sen jälkeen kun olet klikannut “Tiliöi näkyvät laskut”.

Voiko palvelussa yhdistellä rivejä ALV-kannoittain?2019-08-19T12:13:29+02:00

Valitettavasti ei, emmekä suosittele näin toimittavaksi myöskään kirjanpito-ohjelmassa. Rivien yhdisteleminen ”tyhmentää” tekoälylle syötettävää dataa, minkä lopputuloksena tekoäly ei opi tiliöimään niin tarkasti rivikohtaisesti, mitä ilman yhdistelemistä voisi.

Jos muokkaan ALV-prosentin riviltä nollaksi, tarvitseeko ALV-vähennykselle tehdä mitään?2019-06-27T06:56:27+02:00

Ei tarvitse. Jos ALV-prosentti on 0, ei ole mitään vähennettävää.

Ei siis haittaa, vaikka vähennykseen jäisikin esimerkiksi usein oletuksena oleva luku 100.

Miten oletustiliöinnit vaikuttavat palveluun?2019-06-27T06:56:02+02:00

Jos asiakkaalle on määritetty oletustiliöintejä, tiliöintiportaalissa voimaan jäänyt tieto ajaa näiden yli.

Voinko tiliöidä useamman yrityksen laskuja?2019-08-19T12:27:28+02:00

Voit liittää palveluun niin monta yritystä kuin haluat. Voit kuitenkin tiliöidä vain yhtä yritystä kerrallaan. Käsiteltävän yrityksen pääset valitsemaan ylävasemmalta “Näytä yritykset” -kohdasta.

Mistä pääsen muokkaamaan tositteen tietoja?2019-06-28T12:59:50+02:00

Painamalla kynä-ikonista, voit muokata rivikohtaisesti summia, nimikkeitä, ALV-prosenttia, ALV-vähennystä ja ALV-statusta.

Kuinka monta ostolaskua voin tiliöidä kerralla?2019-06-28T13:10:44+02:00

Listalla näytetään maksimissaan 50 ostolaskua, ja maksimissaan niin monta laskua voit tiliöidä kerrallaan. Kun olet tiliöinyt näkyvät laskut, näkymään haetaan 50 uutta ostolaskua.

Mitkä 50 laskua näytetään, riippuu vasemmalla valitsemistasi suodattimista.

Miten voin muokata tekoälyn tekemää tiliöintiä?2019-09-18T10:17:41+02:00

Voit muokata tekoälyn tekemää tiliöintiä painamalla laskun oikealta puolella löytyvää kynä-ikonia. Muokattuasi, muista tallentaa muutokset painamalla kynä-ikonin paikalle ilmestynyttä vihreää painiketta.

Jos haluat muokata kaikki laskun rivit kerralla samalle tilille, se onnistuu painamalla salkku-ikonia. Salkku-ikonista voit myös vaihtaa koko laskun ALV-statuksen sekä kirjanpidon päivämäärän.